Find This Blog

My Pages

Jumaat, 30 Mac 2012

Allah adlh sebaik-baik perancang, definitely!

kredit

Kita selalu mengeluh bila keadaan yang diharapkan tak jadi pd kita:
"Kenapalah aku tak dapat keje ni?"
"Kenapalah aku tak kaya mcm orang tu..?"
"Kenapalah aku tak bertuah mcm dia..?"

Kenapa, kenapa dan kenapa..

Pernah terfikir kenapa Allah tetapkan sebegitu rupanya untuk kita? Atau kenapa nasib kita tak sama? 

Dalam ayat 54, surah Ali 'Imran.. "Dan orang-orang (Yahudi yang kafir) itupun merancangkan tipu daya (hendak membunuh Nabi 'Isa), dan Allah pula membalas tipu daya (mereka); dan (ingatlah), Allah sebijak-bijak yg membalas (dan menggagalkan sgl jenis) tipu daya."

Ayat tersebut khusus utk peristiwa ketika umat Nabi Isa a.s. merancang utk membunuh Baginda (menyalib) namun Allah menggagalkannya dgn mengangkat Baginda naik ke langit.. Details boleh baca di sini (secara ringkas) atau boleh belek kitab Qasasul Anbiya' karya Ibn Kathir.

Penegasan dari ayat tu:  Kita sbg manusia mmg merancang.. Dan Allah juga merancang.. Akan tetapi, Allah adlh sebaik-baik perancang. Allah tetapkan sesuatu itu mengikut kadar atau kemampuan seseorang hambaNya. Cuba kaitkan dgn usaha, ikhtiar, doa dan tawakkal kpd Allah. Ataupun tahap syukur kita kpd Allah.

Allah tak akan menguji hambaNya melainkan dia mampu utk memikulnya.. Setiap itu ada hikmahnya, dan kita perlu cari hikmah di sebalik setiap sesuatu..

Alhamdulillah.. Hampir 2 tahun aku dan suami menanti.. 

Dalam tempoh hampir 2 tahun -
kahwin
pindah rumah
kerja semakin stabil
hubungan semakin erat.. haaa gitu konon bajet macam romantik

Barulah Allah kurniakan rezeki ini agaknya. Benar-benar tidak terhingga syukurnya kami! Saat doktor mengesahkan positif mengandung setelah melakukan UPT, aku hampir tidak percaya! Dalam ketidakpercayaan itu, MOH boleh berlawak "entah-entah gambar yang Dr scan tadi tu tahi dalam perut u". Ok sumpah aku tergelak sekejap.

Semoga anak ini menjadi saham yg baik utk agama dunia & Akhirat, amin.

TQ for reading :)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Saya lebih gembira jika anda memperkenalkan diri anda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...